Vi avvecklar mynthanteringen

Samhället är på väg att bli kontantfritt. De flesta kunder betalar idag sin parkeringsavgift med kort eller mobil. Därför avvecklar vi kontanthantering och satsar på nya betallösningar.

Under oktober lanserades nya mynt i Sverige – enkronor, tvåkronor och femkronor. De nya mynten fungerar inte i de myntenheter som vi ha i våra betalautomater idag och det skulle krävas en hög investering att installera nya.

Med tanke på att cirka 80 procent av våra kunder betalar sin parkeringsavgift med betalkort eller via telefonparkering, så har Parkering därför beslutat att inte investera i ombyggnad av betalautomaterna. Det kommer dock att finnas några områden där det fortfarande är möjligt att betala med mynt, bl a i området kring SUS, MKB´s fastigheter och i våra anläggningar med bomsystem.

Satsar på nya betallösningar

Ett alternativ till kontant betalning är att betala sin parkeringsavgift via mobiltelefon eller surfplatta. Tjänsten kan användas av såväl företag som privatpersoner. Dekaler som beskriver hur tjänsten fungerar finns på biljettautomaterna. Parkering Malmö har idag avtal med fem tjänsteleverantörer, Smspark, Parkster, EasyPark, Mobill och Tele P. Till årsskiftet kommer dessa att reduceras till tre aktörer och vår ambition är att det då ska bli ännu enklare att betala sin parkering via mobilen.

Under början 2017 kommer Parkering Malmö även att installera SwappAccess i några anläggningar med bomsystem. Det innebära att du som är registrerad kund inte behöver betala din parkeringsavgift på plats.Vi kommer att utveckla våra betallösningar kontinuerligt i syfte att göra det enklare för kunden.

Läs mer om mobiltelefonparkering här (länk till hemsidan)
Läs mer om SwappAccess här.