Hamnmästarbostaden tillbaka - nu på P-huset Bagers plats

Den 19 oktober flyttades Hamnmästarbostaden tillbaka till sin ursprungliga plats. Det tog nästan två timmar för det 650 ton tunga flyttlasset att ta sig de 200 metrarna mellan Neptuniparken och Bagers plats. Skillnaden nu är att huset står ovanpå det färdiggjutna P-huset Bagers plats.

Två självgående ”modultrailers” flyttade huset. De styrdes med joystick av flyttföretaget Havator. Dessa trailers gör att huset kan stå stilla under flytten eftersom det endast är hjulparen som rör sig. Hjulen kan snurras 360 grader och hela ekipaget kan höjas och sänkas i höjdled, från 90 till 150 cm. På så sätt undveks elskåp och dylika hinder på vägen. Vid flera tillfällen kunde man också se killarna från Havator under trailersen för att kontrollera att hjulparen var i rätt läge.

Caféverksamhet till sommaren

Det var i april 2010 som huset flyttades från Bagers plats för att möjliggöra bygget av ett underjordiskt parkeringshus. Nu är gjutningen av P-huset Bagers plats färdigt och huset kunde flyttas tillbaka. Runt Hamnmästarbostaden ska en trädgård anläggas och Malmö stad planerar att hyra ut huset till caféverksamhet till nästa sommar.

Läs mer om P-huset Bagers plats. Klicka här