P-bolag fuskar med p-böter

Torsdagen den 27 januari hade TV4 ett nyhetsinslag som visade att vissa parkeringsbolag fuskar med p-böter. De utpekade bolagen var Europark och Q-Park. I inslaget fick man höra om hur tidigare anställda vittnade om att de fått order om att sätta felaktiga böter.Parkering Malmö tar avstånd från det sättet att jobba.– Våra parkeringsvakter jobbar inte på det sättet. Vårt uppdrag är att se till att Malmö har bra framkomlighet och tillgänglighet, och att trafiksäkerheten i staden är hög, säger Tomas Strandberg, VD på Parkering Malmö. Vi har inga s k ”nollavtal” där den enda möjligheten att nå lönsamhet är att maximera antal kontrollavgifter. Vår strävan är att alla ska parkera rätt. I vårt uppdrag åt Malmö stad får vi t ex en intäkt per övervakningstimme och inte efter antal felparkeringsavgifter. Vår största intäktskälla kommer från parkeringsavgifter inte kontrollavgifter som bara utgör cirka sex procent av de totala intäkterna.  Provision – en mytEn myt om parkeringsvaktsyrket som kan vara viktigt att ta upp i sammanhanget är att våra parkeringsvakter inte får någon provision utifrån satta kontrollavgifter eller parkeringsanmärkningar. Det finns heller inga direktiv om att de måste sätta ett visst antal felparkeringsavgifter per dag.- ;Känner du igen något av det som tas upp i TV4-nyheterna?Ulrika som jobbar som parkeringsvakt på gatumark för Parkering Malmö säger:”Vi ska inte bötfälla så mycket som möjligt, utan det som behövs. Det står tydligt i vårt uppdrag åt Malmö stad att vi ska jobba på det sättet. Fotografering förekommer inte hos oss och vi har heller inga direktiv att sätta ett visst antal parkeringsanmärkningar.”;
- Känner du igen något av det som tas upp i TV4-nyheterna?
Ulrika som jobbar som parkeringsvakt på gatumark för Parkering Malmö säger:

Provision – en myt

- Känner du igen något av det som tas upp i TV4-nyheterna?Ulrika som jobbar som parkeringsvakt på gatumark för Parkering Malmö säger: