P-huset Fullriggaren - ett miljövänligt parkeringshus

Byggnationen av P-huset Fullriggaren i Västra hamnen är i full gång. Parkering Malmö sätter här en ny nivå på vad ett miljövänligt parkeringshus kan vara. I april slår P-huset Fullriggaren upp portarna.

P-huset Fullriggaren förbereds för lokal energiproduktion i form av två vertikala vindkraftsverk som ska kunna utnyttja Västra hamnens gynnsamma vindläge. Även solceller integreras i fasaden mot söder. Dessa ska bidra till att minska byggnadens elbehov.

- Västra Hamnen är en stadsdel där långsiktig hållbarhet och miljö sätts i fokus. Här vill vi vara med och bygga framtidens parkeringshus med bilpool och laddningsstationer på de mest attraktiva platserna i anläggningen. I städer som förtätas kommer vi framöver att få se allt fler lösningar på att långsiktigt minska det privata bilinnehavet, men där man ändå kan ha fri tillgång till bil när man är i behov av det, säger Tomas Strandberg, VD på Parkering Malmö.

Vad kostar det att parkera?
Korttidsparkering/besöksparkering: 15 kr/tim

Hyra p-plats