Prisjusteringar från 1 januari, 2021
Våra årliga prisjusteringar gör det möjligt för oss att långsiktigt säkra upplevelsen av en trygg, hållbar och digital parkering till maximal nytta för våra kunder, men också till alla som bor och verkar i Malmö.
Vår kärnverksamhet är skapa parkering till de som bor, arbetar och verkar i Malmö, men genom att även skapa plats för växtväggar, solceller, laddplatser och mobilitetslösningar samt stödja föreningar som bidrar till social hållbarhet i staden, lever vi också upp – inte bara till våra egna ambitioner, utan också till de krav som våra ägare, Malmö stad ställer på oss.
När vi genomför prisjusteringar påverkas vårt abonnemangspris, förutom av ovan, också av:
- -Löpande driftkostnader
- -Investerings- och underhållskostnader
- -Marknadspris
- -Politiska beslut
Ny prispolicy 2022
Inför 2022 håller vi på att ta fram en ny prispolicy, vilken bl a är en följd av Malmös stads nya parkeringsnorm. I takt med att staden växer och måste förtätas, måste stadens ytor användas mer effektivt. Genom att utveckla en hållbar prisstrategi, nya parkeringslösningar och genom att vara en möjliggörare för hållbara mobilitetslösningar kommer Parkering Malmö att bidra till en god stadsmiljö för malmöborna.
Justeringar i produktutbud
Som en förberedelse inför den nya prispolicyn, vars principer bygger på likabehandling, långsiktighet och transparens, har vi gjort en översyn av våra olika produkter och valt att inte längre erbjuda olika rabatter samt alternativen ”Nattparkering” eller ”Takparkering”. Härmed vill vi säkra en rättvis prisbild samt erbjuda alla kunder ett likvärdigt pris för en likvärdig produkt.
Vi har full förståelse för att de förändringar vi genomför kommer att upplevas negativt av en del kunder, men hoppas på att det långsiktiga resultatet kommer att uppskattas. Vårt mål är att erbjuda våra kunder attraktiva parkeringslösningar samtidigt som vi bidrar till en hållbar stad.
Vi kommer i god tid att ge mer information till våra kunder om den nya prispolicy, som kommer att träda i kraft först i januari 2022.
Frågor och Svar
Varför måste ni årligen höja priset på min parkering?
Genom en årlig översyn av våra priser säkerställer vi att vi kan genomföra kontinuerliga förbättringar och utveckla vår verksamhet. Våra årliga prisjusteringar gör det möjligt för oss att långsiktigt säkra upplevelsen av en trygg, hållbar och digital parkering till maximal nytta för våra kunder.
Är det för att ni installerat solceller, laddplatser och växtväggar som ni måste höja priserna?
Parkering Malmö ägs till 100 % av Malmö stad, men är inte finansierat av ägaren. Det innebär att vi arbetar under samma förutsättningar som andra bolag, och alltså måste säkra en rimlig lönsamhet för att utveckla och effektivisera verksamheten. Som kommunalt bolag ska Parkering Malmö parallellt arbeta för att nå de krav som våra ägare ställer, vilket bl a är att årligen leverera ett koncernbidrag om 20 miljoner (som bl a går till att finansiera stadens kulturverksamhet), samt bidra till stadens miljömål och mål kring social hållbarhet.
Det kändes som att ni höjer priserna ovanligt mycket inför 2021. Varför det?
I den årliga översynen av våra priser har vi också förberett inför den nya prispolicyn, där målet är att skapa en rättvisare struktur i vår prissättning.
Med ny belysning i P-husen som minskar elförbrukningen, borde ni väl i stället kunna sänka priset?
För att långsiktigt säkra att våra kunder får en god parkeringsupplevelse måste våra priser täcka investeringar och verksamhetens kostnader. Genom att investera i nya armaturer och styrsystem bidrar vi till att minska kapacitetsbristen i Malmö stad.
Vad får jag för att jag betalar mer?
Vi har årliga underhållsplaner för att säkra kvaliteten på anläggningar. Under 2020 fokuserade vi mycket på P-huset Anna som fick ny fasad, nya hissar, ommålning, mm. I en del P-hus genomfördes trygghetsskapande åtgärder såsom installation av kameror, megafoner och blått ljus. Generellt åtgärdar vi kontinuerligt fel och brister som uppstår t ex med bomsystem och betalautomater. Tveka inte att höra av dig, om du upptäcker något i våra anläggningar som behöver åtgärdas.
Varför kommer ni att införa en ny prispolicyn och vad kommer den att innebära?
Parkering Malmö arbetar för att ständigt förbättra och utveckla vår verksamhet, och den nya prispolicyn, som kommer att träda i kraft först januari 2022, är ett led i detta. Den nya policyn kommer att baseras på tre principer:
Likabehandling
Alla våra kunder har rätt att erhålla ett likvärdigt pris för en likvärdig produkt.
Effekt: detta innebär bl a att vi kommer att ta bort olika rabatter och vissa produktkategorier, samt basera priserna enligt geografiska zoner beroende på hur attraktivt läget är.
Långsiktighet
Prissättningen ska vara långsiktig och erbjuda förutsägbarhet.
Effekt: Våra kunder kommer att få god framförhållning genom information om prisjusteringar den kommande treårsperioden.
Transparens
Alla våra kunder och andra intressenter ska ha tillgång till information om våra prissättningsprinciper.
Effekt: Vår prispolicy kommer att finnas tillgänglig på vår hemsida med information om bl a vad som påverkar vår prissättning.