Svea Inkasso tar över Parkering Malmös kravhantering
Parkering Malmös ekonomiavdelning har tidigare hanterat påminnelser själv, men från och med april 2024 har Svea Inkasso AB tagit över hela kravhanteringen, dvs både påminnelser och inkasso.
Nedan hittar du frågor och svar angående förändringen.
Hittar du inte svaret på din fråga hänvisar vi dig till Svea Inkasso AB, Mina sidor. Du kan även kontakta dem måndag-fredag klockan 08:00-17:00 på följande nummer:
Påminnelsefrågor: 08-735 29 80
Inkassoärenden: 08-735 29 29
Frågor och svar
Vad är det som förändras?
Svea Inkasso AB kommer att ta över Parkering Malmös kravhantering, dvs påminnelser och inkasso.
När genomfördes förändringen?
April 2024.
Varför har jag fått påminnelser för gamla fakturor först nu?
I november 2023 genomförde vi en intern förändring i våra system, i övergångsperioden har vi inte haft möjlighet att skicka ut några påminnelser. Har man en eller flera förfallna fakturor får man därför påminnelse först nu.
Jag har fått påminnelsefakturor för fakturor som jag inte har fått?
Om du inte har fått din faktura via varken e-post som e-faktura eller autogirodragning så hittar du alltid din faktura i kundportalen. Du som kund ansvarar för att din faktura blir betald i tid.
Kan jag ändra betalssätt för min faktura?
I kundportalen kan du kontrollera samt ändra ditt nuvarande betalsätt. Vi erbjuder e-faktura, autogiro och PDF-faktura. Mer information om våra betalsätt hittar du här.
Ska jag betala påminnelseavgift/inkassokrav för fakturor jag inte fått?
Om du inte har fått din faktura via varken e-post, som e-faktura eller autogirodragning så hittar du alltid din faktura i kundportalen. Du som kund ansvarar för att din faktura blir betald i tid.
I samband med tecknandet av ditt avtal har du godkänt våra allmänna villkor där följande framgår: "Kundens åtagande - Kunden ansvarar för att namn, adress, kontaktuppgifter, faktureringsuppgifter inklusive referens (inköpsnummer) och registreringsnummer är korrekt registrerade och uppdaterade hos. Parkering Malmö ansvarar inte i något fall för felaktigt registrerade uppgifter, oavsett registreringsmetod.
Jag har fått en påminnelsefaktura/ett inkassokrav, vem ska jag betala till?
När en obetald faktura gått vidare till påminnelse och/eller inkasso ska betalning ske till Svea Inkasso. Svea Inkassos PG-nr och fakturans OCR-nummer framgår av påminnelse-/inkassofakturan.
Jag har frågor om min påminnelsefaktura/mitt inkassokrav, vart vänder jag mig?
Vid frågor eller invändningar kontaktar du Svea Inkasso. Telefon: 08-735 29 29, måndag-fredag klockan 08:00-17:00.
Kan jag delbetala påminnelsefakturan/inkassokravet?
Vid frågor kontaktar du Svea Inkasso. Telefon: 08-735 29 29, måndag-fredag klockan 08:00-17:00.
Hur skickas påminnelsefakturan/inkassokravet?
Påminnelsefaktura och inkassokrav skickas via Kivra om du är ansluten till det, annars skickas det via post.
När ska min påminnelsefaktura vara betald?
All information ska finnas på din påminnelsefaktura. Vid frågor kontaktar du Svea Inkasso. Telefon: 08-735 29 29, måndag-fredag klockan 08:00-17:00.
När ska mitt inkassokrav vara betalt?
All information ska finnas på ditt inkassokrav. Vid frågor kontaktar du Svea Inkasso. Telefon: 08-735 29 29, måndag-fredag klockan 08:00-17:00.
Vad händer om jag inte betalar i tid?
Om du inte betalar din faktura/dina fakturor i tid kan din parkeringsplats komma att sägas upp. Vid frågor kontaktar du Svea Inkasso. Telefon: 08-735 29 29, måndag-fredag klockan 08:00-17:00.
Hur mycket är påminnelseavgiften/förseningsersättningen?
• Privatperson 60 kronor.
• Företag 450 kronor.
Hur mycket är inkassoavgiften?
• Privatperson 180kr
• Företag, avgift ingår i ovan 450 kronor.