Första spadtaget för Mobilitetshuset Parkside i Hyllie
Kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh var idag på plats i Hyllie för att ta första spadtaget tillsammans med Parkering Malmös VD, Almir Hodzic, Anders Eriksson från FOJAB arkitekter samt Björn Niklasson, VD Byggnadsfirman Otto Magnusson.
Förutom att skapa plats för områdets bilar kommer Mobilitetshuset Parkside att inrymma andra funktioner och därmed bli en viktig knutpunkt för de boende, besökare och de som arbetar i närheten.
- Det kommer bland annat att finnas laddplatser och en bilpool, och för att öka folklivet, trevnaden och tryggheten i kvarteret kommer det att finnas en butikslokal i bottenplan. Dessutom blir det en aktivitetsyta på takvåningen, varifrån man får en härlig panoramautsikt över Hyllievångsparken i öst och Öresundsbron i väst, berättar Almir Hodzic.
Löpartrappa leder till takplanet
Längs med husets ena fasad kommer det finnas en utomhustrappa som leder upp till takvåningen. Trappan ska förses med grönskande växter och tanken är att det ska kännas som förlängning av den närliggande Hyllievångsparken. Man ska kunna påbörja sitt träningspass i parken, springa uppför trappan och fortsätta övningarna på taket.
Höga krav på hållbarhet
Parkering Malmö har stort fokus på att minska byggnationens klimatavtryck, vilket är något som arkitekterna Anders Eriksson Modin och Haydar Alward från FOJAB Arkitekter tagit fasta på.
- Ambitionen för Mobilitetshuset Parkside är att understiga LFM30:s* gränsvärde för en klimatneutral parkeringsanläggning. Huset byggs därför med två fasader av trä, klimatförbättrad betong och återvunnet stål, berättar Anders Eriksson.
Laddplatser och solceller
Hälften av parkeringsplatserna blir laddplatser med lokalt producerad energi från solpaneler placerade både på fasader och tak. Solcellerna kopplas till ett fastighetsbatteri, vilket innebär att huset delvis kommer att vara självförsörjande på el, men också bidra till elförsörjningen i kvarteret och att kapa effekttoppar i elnätet.
Fasad med konstnärlig gestaltning
En av fasaderna kommer att få en konstnärlig gestaltning. Hur denna kommer att utformas är ännu inte klart, utan kommer att bestämmas genom ett samarbete mellan Malmö stad, Parkering Malmö och Malmö Försköning- och Planteringsförening.
-Vi kommer att utlysa gestaltningsuppdraget inom kort, berättar Anna Wahlstedt, projektledare på Kulturförvaltningen, Malmö stad.
Invigning i början av 2025
Markarbetet för mobilitetshuset har just påbörjats med planen att anläggningen ska vara färdig för invigning i början på 2025.
- Vi är stolta över förtroendet vi fått av Parkering Malmö, och är laddade och ivriga att få producera ännu ett fint mobilitetshus av högsta kvalité, säger Björn Niklasson, VD på Byggnadsfirman Otto Magnusson.
Mer information
• Byggstart: februari 2024
• Klart: första kvartalet 2025
• Antal parkeringsplatser: drygt 430
• Antal laddplatser: förberett för ca 200, men till en början drygt 100 platser.
• Solcellskapacitet: upp till 250 kwatt
• Lokal i bottenvåningen: ca 200 kvm
• Arkitekter: Anders Eriksson Modin och Haydar Alward, FOJAB arkitekter
• Entreprenör: Byggnadsfirman Otto Magnusson
* Lokal färdplan för en klimatneutral bygg- och anläggningssektor – LFM30
LFM30 är Sveriges första lokala färdplan för klimatneutralt byggande. Initiativet är aktörsdrivet med syfte att påskynda bygg- och anläggningssektorns klimatomställning och genomförande av Agenda 2030. Det stöttas av Sveriges Byggindustrier, Fossilfritt Sverige och Malmö stad. Läs mer på LFM30:s hemsida: www.LFM30.se
För bilder och mer information
Besök gärna vårt nyhetsrum på MyNewsdesk, där det också finns kontaktuppgifter och bildmaterial att ladda ner.