Digital parkering enklare för kunder och medarbetare
Parkering Malmö arbetar aktivt för att utveckla parkeringslösningar
och utvecklar digitala lösningar som ska göra det enklare för kunderna att parkera. Minskad fysisk hantering av biljetter och parkeringstillstånd förenklar för både kunder och medarbetare samtidigt som det sparar på miljön och ekonomin.
Digitala parkeringstillstånd
För våra abonnemangskunder innebär digital parkering att de fysiska parkeringstillstånden ersatts med registrering i Parkering Malmös digitala Kundportal. Här kan våra kunder enkelt koppla ett registreringsnummer till sin hyrda p-plats istället för att som tidigare lägga ett nytt p-tillstånd i rutan inför varje parkeringsperiod. Läs mer här om vår kundportal>>
Digitala betalautomater
Våra biljettautomaterna har bytts ut till biljettlösa betalautomater. Istället för att få ut en pappersbiljett knappar kunderna in fordonets registreringsnummer i betalautomaten. Kvitto kan fås via mejl i samband med köpet eller i efterhand via en kvittoportal. Läs mer här om våra biljettlösa betalautomater>>
Mobilbetalning
I Parkering Malmös egna parkerings-/mobilitetshus betala du enkelt din parkering med mobilen - antingen med sms eller med någon av de parkeringsappar som Parkering Malmö har avtal med, nämligen Parkster, Easypark och ePark. Läs mer här om mobilbetalning>>
Digital parkeringsövervakning
För parkeringsvakterna innebär digital parkering att de sköter parkeringsövervakning med hjälp av skanning. Med en handenhet läser de av fordonens registreringsnummer mot våra system, och får på vis information om fordonet har en giltig parkering. Genom att digitalisera parkeringsövervakningen får parkeringsvakterna mer tid för att ge kunderna en ännu bättre service och hinna besöka fler parkeringsområden.
Fördelar med digital parkering
- Ingen risk med att våra abonnemangskunder glömt att byta till aktuell periods p-tillstånd
- Ingen risk med att tillståndet/p-biljetten trillat ner och inte längre är synligt i vindrutan
- Förbättrad kommunikationen med våra abonnemangskunder då vi numera istället för brevutskick kan informera våra kunder via mejl och om önskvärt även via sms. På så sätt kan kunderna få information mycket snabbare oberoende av var de befinner sig
- Digital parkering effektiviserar även parkeringsvakternas arbete och skapar en bättre arbetsmiljö överlag. De behöver inte längre tränga sig emellan fordon och över eventuella hinder för att kunna upptäcka parkeringstillståndet/p-biljetten i vindrutan.